Log ind

Byen: - Farverne gør hverdagen til en fest

  • Byen: - Farverne gør hverdagen til en fest
    1 / 3
    Anne Goldek er butikschef i Riceteria på Mageløs, hvor hun hver dag er omgivet af et væld af farver, når hun sælger Rice-produkter eller kaffe. Det smitter af på både det ydre og indre, fortæller hun. Og derhjemme er der da også mørkeblå og lyserøde vægge med guldprikker og fuldt sortiment i melamin-service. For farver er på ingen måde forbeholdt børnene. Det giver ifølge Anne Goldek en masse positiv energi også til de ellers ret farveforskrækkede voksne. Foto: Lena Skov Jakobsen
  • Byen: - Farverne gør hverdagen til en fest
    2 / 3
    Det hele startede med de håndlavede raffia-kurvetasker, som Charlotte Gueniau og hendes franske mand Philipe opdagede gennem en ven i Thailand. Og derfra er Rice-universet blevet udvidet gang på gang. Foto: Lena Skov Jakobsen
  • Byen: - Farverne gør hverdagen til en fest
    3 / 3
    For et års tid siden startede Riceteria også op med deres catering under navnet ?Happy Cooking by Rice?. Det er køkkenet på Rice-hovedkontoret på Havnegade, der leverer den farvestrålende mad til både barnedåb, fødselsdag, julefrokost og reception ?ud af huset?, ligesom det er hovedkontorets køkken, der laver al maden til Riceteria. Foto: Lena Skov Jakobsen

Anne Goldek er butikschef i Riceteria by Rice, en kombineret cafe og butik med farvestrålende boliginteriør. Mød hende her til en snak om magi i hverdagen, guldtapet og farverigt service.

Hun kan ligne et helt fastelavnsris, siger vennerne. Hun har guldtapet overalt på badeværelset og fuldt sortiment i farvestrålende melamin til bordopdækningen derhjemme.

Anne Goldek er butikschef i Riceteria by Rice og kan ikke løbe fra, at hun omgiver sig med alle regnbuens farver hver eneste dag.

Siden Riceteria åbnede i 2014, og Anne Goldek startede som butikschef, går hun faktisk næsten aldrig i sort tøj mere.

Faktaboks

Rice, der ligesom Riceteria by Rice ejes af Charlotte og Philippe Gueniau, er repræsenteret i mere end 50 lande.Der findes i alt fire Riceterias, og en ny er på vej i Hamborg til efteråret.

Mageløs 1 i Odense har siden oktober 2014 været adressen for den første Riceteria. I dag er det blevet en kæde med en Riceteria i Los Angeles, Stuttgart og Melbu i Norge.

En aften om måneden afholdes der foredrag, også kaldet "saloner" med forskellige personer udvalgt af Charlotte Gueniau. Hertil kommer andre events, som eksempelvis en Gin & Tonic-aften og en Ladies' Night med temaer som "Do it yourself".

- Det giver en anden energi at være omgivet af farver i hverdagen. Det smitter af på mit humør, på min indretning og på mit tøj. Jeg synes, det giver personlighed til hjemmet og garderoben, når man tør bruge farverne og skille sig ud fra mængden, forklarer hun.

Farveforskrækkede danskere

Anne Goldek har rød læbestift på ligesom de andre ansatte, der serverer kaffe og kage, farverige frokostsalater og sælger kulørte Rice-produkter som servietterne med ananasprint, kopperne med blomsterprint og de håndlavede kurvetasker lavet i Thailand og på Madagaskar.

Riceteria by Rice

Mageløs 1Kombineret cafe og butik med farvestrålende mad og interiør.

Mellem klokken 9 og 10 er der halv pris på alle varme drikke

Åbningstider:

Mandag til fredag: 9-17.30

Lørdag: 9-15

 

- Vi smelter ligesom ind i farveverdenen her, og det er blevet en livsstil for mig at bruge farver. Det gør mig glad og giver det skæve twist. Det gør også hverdagen lidt sjovere, siger Anne Goldek med et smil.

- Tænk bare på en madpakke. Der er ingen grund til, at den skal se kedelig ud. Derfor bruger jeg mellemlægspapir med prikker på, sjove servietter og madkasser i forskellige farver.Ifølge Anne Goldek er mange danske hjem utroligt ens, og hun kan nogle gange have svært ved at skelne dem fra hinanden.

- Danskerne er faktisk generelt ret farveforskrækkede. Tyskerne er for eksempel meget mere farveglade end os, fortæller hun og tilføjer, at de største markeder for Rice-produkterne er netop Tyskland.

- Men odenseanerne bliver mere og mere glade for farverne og vores indretning. Det mærker vi tydeligt, siger Anne Goldek med et smil og lader blikket vandre rundt i de glade omgivelser.

Ikke kun til børn

viOg det er ikke kun børnene - og deres mødre - der søger ind i det farvestrålende univers, hvis omdrejningspunkt er at skabe magi og fest i hverdagen. Nej, mændene er ifølge butikschefen også ved at finde vej hen til Mageløs 1.

- Vores kunder er alle lige fra 10-årige piger, studerende, mødregrupper, veninder og bedstemødre. Men vi får også flere og flere mandlige kunder, der kommer herind om morgenen, drikker kaffe og tjekker dagens første mails. Vi har firmaer, der inviterer deres frokostaftaler med hen til os, og hele herreafdelingen i Magasin kommer her fast, fortæller butikschefen, imens hun fisker en guldfarvet flamingolampe med blomstret lampeskærm ned fra en hylde til en kunde.

Den ryger over disken sammen med en lyserød kop kaffe med et smækkys formet i mælkeskummet - og lyser op på det pludselig så triste, grå fortov under armen på sin nye ejermand.

  • Christine Landry

    Af:

    Journalist på Pindle Odense og Ugeavisen Odense.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere