I Odense Dental Klinik er de vant til at hjælpe patienter med tandlægeskræk. Her fortæller de hvordan

Odense: Svedige håndflader, katastrofetanker og et hjerte der er ved at hoppe ud af halsen er nogle af symptomerne på den fobi, som 30 procent af danskerne ifølge Odense Dental Klinik lider af: tandlægeskræk.

- Patienterne forventer det værste. Umådelig stor smerte eller umådelig stor ulykke, siger tandlæge Andrea Groth.

For mange er turen til tandlægen så grænseoverskridende, at de vælger at blive væk, og hos Odense Dental Klinik kender man alle tegnene på de tandlægeskrækslagende patienter.

- Mange bliver fulgt her op af deres mor eller ægtefælle, andre siger det allerede i telefon, og på nogle kan vi se det, fordi sveden hagler af dem. Der er også nogle, der er vrede, mens andre har brug for at gennemgå de samme ritualer hver gang. Der er også dem, der ringer og aflyser i sidste øjeblik, siger Andrea Groth.

På Odense Dental Klinik har man stort fokus på de patienter, der har tandlægeskræk. Derfor arbejder man hele tiden med, hvordan man håndterer de bange patienter.

Mennesker i krise

- Det bedste, man som tandlæge kan gøre, er at tænke på dem som mennesker i krise. Man har til opgave at få ro og realiteter til at overskygge situationen. Vi arbejder meget med vores kropssprog. Der er meget luft i klinikken, og vi har et akvarium, der kan virke beroligende. Vi er også klar over, at det tager længere tid at behandle tandlægeskrække patienter, men det gør ikke noget. Vi vil bare gerne have, at de har det godt. Mødet med mennesket og ikke tænderne er vigtig for os, siger Andrea Groth, der mener, at det blandt andet er, fordi hendes tandlægeuddannelse er ganske ny, at hun interesserer sig for tandlægeskrækken.

- Min tandlægeuddannelse er ikke tudse-gammel, så vi har haft meget fokus på tandlægeskræk under uddannelsen. Jeg blev uddannet i 2011 og har tidligere arbejdet som social- og sundhedsassistent på et psykiatrisk hospital, så der kan jeg også trække på værktøjskassen fra dengang, siger Andrea Groth.

Hendes kollega, Tine Skovmand, er tandplejer. Hendes interesse for tandlægeskræk startede et andet sted.

- Jeg var tandlægeskræk som barn. Jeg havde min mor med til tandlægen hver gang, ind til jeg var 15 år. Så jeg kan sætte mig ind i, hvordan de har det, siger Tine Skovmand.

Både hun og Tine Skovmand understreger, at det er patienterne, der bestemmer farten i behandlingen, og at de respekterer, når patientens grænse er nået.

- Vi tæller til tre

- Jeg havde en patient, der skulle have paradentosebehandling. Hun var blevet bedøvet i hele munden, og så kunne hun ikke mere. Det er ok, for patienten bestemmer. Tilliden er så vigtig. Når vi borer, tæller vi til tre og stopper så med at bore. Det kan lyde meget børnetandlægeagtigt, men det virker også for børn, siger Tine Skovmand.

Odense Dental Klinik bruger altså meget tid på patienter med tandlægeskræk før og under en behandling, men de sørger også for, at patienterne får en god afslutning.

- Opfølgning er vigtigt. Her får patienten sat ord på, hvordan det gik. Det er vigtigt for patientens "closure". De siger måske, at det ikke var så slemt, som de troede, siger Andrea Groth.

Se mere på odensedentalklinik.dk .

  • Af: